Co to jest content i jakie formy przybiera? [PRZYKŁADY]

formy_contentu_lena_weglarz

Wyjaśnię Ci, co to jest content i jak wykorzystać jego różnorodność do angażowania swojej społeczności. Oto ponad 15 przykładów tego, jak może wyglądać content!

Co to jest content?

Content to słówko zapożyczone z języka angielskiego i oznacza “treść”. Nie daj się jednak zwieść pozorom! Gdy myślimy o treści, w naszej głowie często pojawiają się przeróżne formy słowa pisanego. Jednak dzisiaj content rozumiemy znacznie szerzej. Będą to więc nie tylko e-booki i artykuły blogowe, ale również video, podcasty, grafika. Najprościej mówiąc, wszystkie materiały, które tworzymy jako firma. Gdy nasz content wpisuje się w szerszą strategię marketingową, mówimy o content marketingu, czyli marketingu treści.

Rodzaje contentu

Jak widzisz content to naprawdę pojemne pojęcie. Poniżej przedstawię Ci kilka przykładów tego, jaką formę mogą przybierać treści i jak wykorzystać ich potencjał.

Blog

Blog to idealne miejsce do przekazywania wiedzy, angażowania społeczności i realizowania strategii SEO. Zanim zaczniesz go prowadzić, zastanów się, kto będzie jego czytelnikiem i jakie treści go interesują. Pomyśl również o słowach kluczowych, które wykorzystasz do pozycjonowania. Poniżej znajdziesz rady, które pomogą Ci zadbać o jakość Twojego bloga. 

1. Używaj mocnych tytułów 

Tytuł wpisu jest jak okładka magazynu – ma skłonić Cię do otwarcia pisma. Możesz napisać najlepszy artykuł na świecie, ale jeśli nie ma przyciągającego tytułu, to niewiele osób kliknie, by go przeczytać. Postaraj się, by tytuł zawsze odpowiadał na ważne pytania Twojej społeczności. Możesz dodać do niego liczbę. Najpopularniejsze tytuły w internecie to właśnie te zawierające liczby. “7 narzędzi ułatwiających pracę copywritera” czy “Strategia social media w 6 prostych krokach” to flagowe przykłady.

2. Skup się na problemie

Jaki problem czytelnika rozwiązuje Twój artykuł? To zawsze powinien być punkt wyjściowy Twojej twórczości! 

3. Mniej znaczy więcej

Pisz zwięźle i na temat. Twórz krótkie zdania. Używaj wypunktowań. Dziel tekst na akapity. Wykreślaj niepotrzebne słowa. Edytuj, edytuj, edytuj.

4. Wybierz CTA

CTA (ang. “call to action”) oznacza wezwanie użytkownika do określonego działania. Każdy wpis powinien mieć jedno CTA. Czytelnik musi wiedzieć, czego konkretnie od niego oczekujesz po przeczytaniu artykułu, np. “Pobierz case study”, “Napisz do mnie”, “Zapisz się na webinar”, “Dołącz do newslettera”.

5. Recykling treści

Zastanów się, czy przygotowany artykuł możesz wykorzystać ponownie. Czy może on być inspiracją do tworzenia kolejnych treści?

6. Pisz posty gościnne i zapraszaj gości do siebie

Pomyśl o osobach, z którymi możesz nawiązać współpracę. Co jeszcze interesuje Twoich czytelników? Czyją perspektywę chcieliby poznać? Jakiego eksperta możesz zaprosić na rozmowę? Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę oferującą diety pudełkowe, możesz zaprosić do współtworzenia treści dietetyczkę, psychologa odżywiania, trenera personalnego, szefa kuchni lub influencerkę korzystającą z Twoich rozwiązań.

Stwórz listę 15 najbardziej wartościowych kanałów z perspektywy Twojej branży. Porozmawiaj z ich właścicielami i poszukajcie wspólnych tematów, które będą interesowały Wasze społeczności. Pozwól, by goście stworzyli content na Twojego bloga i odwzajemnij się tym samym. To korzyści dla każdej ze stron. Wzajemnie będziecie budować swoją rozpoznawalność online, a użytkownikom dawać mięsiste treści i świeże spojrzenie na interesujące ich zagadnienia. 

Treści gościnne zawsze trafiają do większej liczby odbiorców, ponieważ są rozpowszechniane w kanałach zarówno gościa jak i autora bloga. To świetna szansa na zdobycie nowych obserwujących.

7. Mierz efekty

Mierz efekty swoich działań. Wybierz takie wskaźniki efektywności, które są istotne dla Twojego biznesu, na przykład: liczba unikalnych użytkowników, liczba odsłon, czas spędzony na stronie, współczynnik zaangażowania, liczba zapisów do newslettera, pozycja w wynikach wyszukiwania. 

Newsletter 

Newsletter bywa niedoceniany, ale gdy jest dobrze prowadzony, ma wielką moc oddziaływania na subskrybentów. Jest jak wyjście z klientem na kawę, podczas której możecie porozmawiać 1:1 bez niepotrzebnych przeszkadzajek. Umożliwi Ci też promowanie innych swoich treści – webinarów, e-booków, artykułów, szkoleń.

Newsletter przybliży Cię również do zbudowania własnej bazy kontaktów. To Ty jesteś administratorem informacji, które użytkownicy powierzają Ci przy zapisie. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku mediów społecznościowych. Możesz mieć tysiące fanów, ale ich dane tak naprawdę nie należą do Ciebie. Ich opiekunami są właściciele konkretnych platform. Zadbaj więc o bazę danych, która jest naprawdę Twoja. 

Jak stworzyć dobry newsletter? 

  • Postaw na regularny kontakt z subskrybentami. Ustal, jak często będziesz wysyłać mailing, na przykład co tydzień lub co miesiąc, i dotrzymuj obietnicy.
  • Zadbaj o jakość swojego newslettera. Niech to będą naprawdę wartościowe treści, a nie spam
  • Zawsze proś o zgodę na przetwarzanie danych i spraw, by użytkownicy równie łatwo mogli wypisać się z listy. 

Jak zachęcić użytkowników do zapisania się na newsletter? 

  • Wyjaśnij korzyści płynące z zapisu. Dlaczego mam dołączyć do Twojego newslettera? Co otrzymam? 
  • Pokaż, jak wygląda Twój przykładowy newsletter. Dołącz zdjęcie lub podlinkuj do wiadomości, by pokazać odbiorcom, czego mogą się spodziewać.
  • Umieść okienko zapisu na górze strony. Użytkownicy nie będą scrollować w nieskończoność, by odszukać button “Zapisuję się”.
  • Proś o dane, które są naprawdę NIEZBĘDNE. Im mniej okienek do uzupełnienia, tym większa szansa na zapis.  
  • Projektując stronę zapisu, postaw na prostotę. Nie używaj rozpraszaczy. Cel jest jeden – zapis.
  • Cytuj opinie swoich aktualnych subskrybentów. Co mówią o Twoim newsletterze? Dlaczego warto się zapisać? Świadectwo innych działa jak społeczny dowód słuszności. 
  • Stwórz lead magnet. Podaruj użytkownikowi prezent w zamian za dołączenie do newslettera.

Video

Treści video są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Mogą to być filmy na YouTubie czy Vimeo, rolki na Instagramie, wrzutki na TikToku, vlogi, live’y.

Niech to jednak nie będą pochopne działania. Pomyśl nad opracowaniem planu i działaj konsekwentnie. Tworzenie video wpisz w szerszą strategię komunikacji.

Zanim powiesz, że to nie dla Ciebie, nie zniechęcaj się. Po prostu spróbuj. Zaczynając z video dzisiaj, za rok o tej samej porze będziesz wymiatać. 

Podcast 

Podcast to audycja internetowa, która ukazuje się w odcinkach. Możesz ich wysłuchać, kiedy i gdzie tylko chcesz.

Czujesz, że to rozwiązanie dla Ciebie? Określ tematykę swojego podcastu i trzymaj się jej. Postaw na regularne publikacje i daj znać społeczności, kiedy mogą się spodziewać nowych odcinków (na przykład co dwa tygodnie, co miesiąc). Zawsze spełniaj swoje obietnice, by nie stracić wiarygodności.

E-book

E-book to opracowanie, które omawia określony temat. Możesz w nim zawrzeć naprawdę dużo wiedzy, ale pamiętaj, by forma była przyjazna dla czytelnika. E-book powinien być atrakcyjny wizualnie i łatwy do przeskanowania wzrokiem. Przemyśl grafiki, zdjęcia, tabele, wypunktowania, wykresy, sidebary. Ważne dane i cytaty możesz wyróżnić ramkami. Koniecznie dodaj spis treści i ponumeruj strony.

Pamiętaj! Treść i design e-booka idą w parze.

Przemyśl, jak będziesz rozpowszechniać e-booka. Czy będzie to prezent za zapis do newslettera? A może każdy będzie mógł go pobrać za darmo ze strony internetowej lub stanie się produktem w Twoim sklepie internetowym?

Pamiętaj, by zakończyć swojego e-booka konkretnym CTA, czyli wezwaniem do działania. Co użytkownik ma zrobić po przeczytaniu? Jaką akcję podjąć?

ebook_lena_weglarz

Case study

Case study to studium konkretnego przypadku. Może ono przyjąć formę artykułu lub video, w którym przedstawisz historię sukcesu swojego klienta.

Pisanie case study najczęściej rozpoczynamy od zdefiniowania sytuacji wyjściowej i problemu klienta. Następnie opisujemy zaproponowane przez nas rozwiązanie, a na końcu korzyści, jakie przyniosło klientowi. Cytuj słowa klienta, by uwiarygodnić i wzmocnić przekaz.

Testimonial 

Testimonial to pozytywna opinia wystawiona Ci przez klienta. Jest świadectwem tego, że warto nawiązać z Tobą współpracę. W dobrym testimonialu muszą się znaleźć informacje na temat tego, co wybrał klient, dlaczego rozwiązanie się sprawdziło i jak ocenia Waszą współpracę.

Jeśli aktualnie nie zbierasz rekomendacji od swoich klientów, stwórz proces, dzięki któremu to zmienisz. Możesz ustawić automatyczną wysyłkę maili z prośbą o opinię po dokonanym zakupie lub zadzwonić do wybranych konsumentów. Wykorzystaj współczesną technologię, by gromadzić opinie także w formie video. Klienci mogą nagrywać swoje wypowiedzi i wysłać Ci je obróbki. Takie video przyniesie Ci znacznie więcej korzyści niż słowo pisane.

Recenzje nie zaczną do Ciebie spływać w magiczny sposób. By je mieć, musisz o nie poprosić.

Nie chowaj swoich testimoniali w szufladzie. Wyeksponuj je na stronie internetowej i w social mediach. To właśnie one są społecznym dowodem słuszności na to, że znasz się na swojej robocie. Jeśli pomogłeś Gosi z Poznania i firmie Dobre Pączki, to możesz też pomóc pozostałym.  

White paper

White paper to raport firmowy, który omawia konkretny obszar działalności firmy. Jego styl jest oficjalny i specjalistyczny. Przypomina opracowanie naukowe, w którym znajdziesz mnóstwo danych, badań, wykresów, analiz i tabel. Przypisy i źródła to podstawa. Jego celem nie jest sprzedaż lub promocja, lecz przekazanie odbiorcy określonych informacji. Jaka jest zatem jego wartość marketingowa? Możesz wykorzystać go do budowania pozycji eksperta i świadomości marki

Webinar

Webinar to szkolenie online. To świetna okazja, by pokazać swoją wiedzę w danym temacie i pomóc użytkownikom. Za jego pomocą możesz także podpromować inne swoje treści jak e-booki, newsletter czy blog. Z webinaru możesz czerpać podwójne korzyści w postaci interakcji live z użytkownikami, a następnie poprzez udostępnienie nagranego materiału w sieci.

Zanim jednak przeprowadzisz webinar, przemyśl, jak będziesz go promować. Informacja na stronie www? Płatna kampania? Posty w social mediach? Newsletter?

Treści w social mediach

Content w mediach społecznościowych może przybierać naprawdę różne formy! Treścią są tutaj tradycyjne wpisy, posty ze zdjęciem, grafiki, karuzele, rolki, video, stories, opowieści i wiele, wiele innych. 

Infografika

Ta forma treści cieszy się dużą popularnością, bo potrafi przedstawić najnudniejsze dane w łatwo przyswajalnej formie.

Mózg ludzki przetwarza obraz 60 000 razy szybciej niż tekst.

Jeśli więc masz do zaprezentowania statystyki lub zawiłe procesy, pomyśl właśnie o infografice. Ta forma jest również bardzo chętnie udostępniana przez użytkowników, a to pozytywnie wpłynie na Twoje zasięgi. 

Checklista

Użytkownicy uwielbiają otrzymywać treści w formie konkretnych zadań do wykonania lub punktów kontrolnych. Odhaczając kolejne wskazówki, mogą upewnić się, że są bliżej realizacji swoich celów. Moim ulubionym przykładem checklisty jest ta wykonana przez Semrush “The Ultimate SEO Checklist: 41 Best Practices”. Prawda, że jasne i klarowne instrukcje do poprawienia swojego wyniku SEO?

white_papers_lena_weglarz

Narzędzie 

Twoje treści mogą również przybrać formę narzędzia, które pomoże użytkownikom w konkretnym temacie. Ważne, by użytkownik mógł wygenerować za jego pomocą potrzebne mu informacje. To może być:

  • kalkulator – dzięki któremu klient obliczy na przykład poziom zużycia energii i oszczędności płynące z Twojego rozwiązania,
  • aplikacja – na przykład taka, która analizuje skład żywności lub liczy kalorie, 
  • test – po wprowadzeniu danych klient otrzyma konkretny wynik i rekomendacje, co robić dalej. To może być okienko, w które klient wpisze link do swojej strony internetowej, a następnie otrzyma wynik swojego SEO wraz z raportem mówiącym mu, co robi dobrze, a co powinien poprawić, 
  • tabela lub szablon – wypełniając go według swoich potrzeb, klient otrzyma natychmiastowe rozwiązanie (na przykład szablon strategii social mediów lub szablon content planu).

FAQ

FAQ to zbiór najczęściej zadawanych pytań przez klientów wraz z odpowiedziami. Dając użytkownikowi dostęp do takiej sekcji, zwiększasz szansę, że od razu znajdzie odpowiedź na męczące go pytanie. 

Jednak FAQ może pomóc nie tylko klientowi, ale także Tobie. Wykorzystaj to rozwiązanie, by zautomatyzować swoją pracę. Jeśli w Twojej skrzynce codziennie ląduje kilkanaście maili z tymi samymi zapytaniami, odeślij adresatów do swojej sekcji FAQ i poproś o ponowny kontakt, jeśli będą potrzebować bardziej wyczerpujących informacji. Link do FAQ możesz też udostępniać na forach czy grupach dyskusyjnych w odpowiedzi na pytania użytkowników.

Wywiad

Wywiad z ekspertem to świetna forma przekazania społeczności konkretnej dawki wiedzy. Może przynieść wymierne korzyści dla obu stron – autora wywiadu i zaproszonego gościa. Każdy z nich będzie bowiem udostępniać stworzoną treść poprzez swoje kanały dystrybucji. Dzięki temu traficie do szerszego grona odbiorców i zyskacie nowych obserwujących. 

O czym pamiętać podczas prowadzenia wywiadów? By spisany i poddany edycji tekst zawsze wysłać do autoryzacji! Twój gość musi potwierdzić, że wypowiadane przez niego słowa są zgodne z prawdą i nie wkradły się tam żadne przekłamania. 

Czy to już wszystkie formy contentu?

No jasne, że nie! I chyba nigdy nie będziemy w stanie omówić ich wszystkich naraz. Ale wypunktuję dla Ciebie jeszcze kilka innych inspirujących formatów treści:

  • gra online, 
  • quiz, 
  • poradnik,
  • wirtualny spacer, 
  • słowniczek pojęć, 
  • recenzja, test, porównanie,
  • mem, 
  • prezentacja multimedialna,
  • grafika,
  • raport (na temat statystyk, najnowszych trendów), 
  • komentarz ekspercki, 
  • ankieta.

Dołącz do newslettera!

Mam nadzieję, że powyższe omówienie pomogło Ci zrozumieć, jak wiele form może przyjmować content. Niech będzie to Twoja motywacja do tego, by tworzyć zróżnicowane treści i docierać z nimi do różnych odbiorców. Pamiętaj, że jedną formę treści możesz recyklingować dowolną ilość razy. Dopasowuj jednak stylistykę do specyfiki danego medium

A jeśli chcesz być na bieżąco z marketingowymi protipami, dołącz do mojego newslettera!

Jeden komentarz

Dodaj komentarz