Tworzysz wartościowe treści? Artykuły blogowe, podcasty, webinary, e-booki i wiele więcej? Poświęcasz dużo czasu na ich przygotowanie i dystrybucję? Po skończonym cyklu pracy zaczynasz od nowa? Research, synteza danych, opracowanie treści, promocja? A co jeśli powiedziałabym Ci, że wszystkie te materiały możesz wykorzystywać ponownie? Tym właśnie jest recykling treści, a ja wyjaśnię Ci, jak robić go dobrze.
Co to jest recykling treści?
Recykling treści to ponowne wykorzystanie już stworzonego contentu. Nie chodzi jednak o publikowanie przez cały czas tej samej treści, a raczej o dopasowywanie jej do konkretnego kontekstu. Recykling to dbanie o to, by treść była aktualna, realizowała nasze cele i była różnorodna pod kątem formy.
Recykling treści – ponowne wykorzystanie już stworzonego contentu.
Aktualizacja treści
Recyklingiem treści jest na przykład aktualizowanie swojego contentu o najnowsze dane. Jeśli napisaliście artykuł o prawie podatkowym i cieszył się on dużą popularnością przez ostatni rok, nie musicie pisać go od nowa. Po prostu przeanalizujcie swoją treść pod kątem informacji. Wyrzućcie te, które się zdezaktualizowały i dodajcie akapity, które wyjaśniają nowe zapiski. Sprawdźcie, czy cytujecie bieżące badania i statystyki oraz czy nie używacie starych dat.
Na poprawę czytelności pozytywnie wpłynie również formatowanie tekstu. Dodaj pogrubienia i wypunktowania. Zastanów się, czy możesz ulepszyć strukturę treści. Czy artykuł jest podzielony na akapity? Czy są one oddzielone nagłówkami?
W ten sam sposób możesz postąpić z wizualną stroną swojej treści. Czy wszystkie zdjęcia, grafiki i wykresy są aktualne? Może warto je odświeżyć? Aktualizuj i testuj, co działa na Twoją społeczność.
Jaki artykuł wybrać do aktualizacji? Sprawdź, które treści są najchętniej czytane przez Twoich użytkowników. Otwórz Google Analytics i przejdź do zakładki Raporty > Zaangażowanie > Strony i ekrany. Wybierz te artykuły, które są często odwiedzane i zadbaj, by ich treść była zawsze aktualna.
Skup się również na tych treściach, które generują dużo wyświetleń, ale nie zatrzymują użytkowników na dłużej (świadczy o tym niski współczynnik średniego czasu zaangażowania). Może to być wina nieaktualnych informacji, źle dopasowanych zdjęć, nieatrakcyjnej formy prezentacji lub nieczytelnej struktury. Odśwież artykuły i sprawdź, jak będą funkcjonowały w nowej odsłonie.
Ponowna optymalizacja treści
Recykling treści obejmuje również ponowną optymalizację tekstów tak, by zajmowały wyższą pozycję w wyszukiwarce. Sprawdź, jak wypadasz na tle konkurencji, a następnie przeanalizuj artykuły pod kątem fraz kluczowych czy wyglądu w SERP.
- Czy słowa kluczowe występują w nagłówkach?
- Czy da się poprawić meta description?
- Czy zdjęcia mają alt tagi?
- Czy nasycenie frazami kluczowymi jest wystarczające?
- Czy słowa kluczowe są aktualne?
- Jak wyglądają linkowania zewnętrzne i wewnętrzne? Czy działają? Czy odsyłają do wartościowych stron?
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu o pozycjonowaniu stron internetowych – KLIK.
Za pomocą recyklingu contentu możesz także rozwiązać problem duplikacji i kanibalizacji treści. Zidentyfikuj te obszary, które wymagają poprawy i działaj. Usuń duplikaty lub stwórz w ich miejsce unikalne treści. Jeśli kilka podstron zostało zoptymalizowanych na identyczne słowo kluczowe, zastanów się, czy możesz je połączyć w jeden artykuł. Jeśli nie, przemyśl, która treść stanowi pillar content, a które treści będą rozwijały Twój temat w postaci klastrów tematycznych. Ustal strukturę, wprowadź zmiany i obserwuj, jak wpłynie to na SEO.
Kanibalizacja treści – sytuacja, gdy więcej niż jedna podstrona jest zoptymalizowa pod to samo słowo kluczowe.
Pillar content – strona filar zawierająca najważniejszą treść, wokół której budujesz treści dodatkowe (klastry tematyczne). W klastrach rozszerzasz pillar content i pogłębiasz zagadnienia. Całość łączysz ze sobą wenętrznymi linkowaniami.
Tworzenie nowych treści
Recyklingiem treści nazywamy również tworzenie nowego contentu na bazie już istniejących materiałów. Załóżmy, że przygotowaliście obszerny artykuł na bloga i użytkownicy często go odwiedzają. Skoro temat się sprawdza, dlaczego nie wykorzystać go ponownie? Na bazie swojego artykułu możesz przygotować wpisy na social media, rolki, video, mailing, infografikę i wiele, wiele innych materiałów. Maksymalnie wykorzystaj potencjał swojej pracy!
Uwaga! Recykling to nie to samo co kopiowanie treści i przenoszenie jej w tej samej formie do innego medium.
Każdy kanał charakteryzuje się inną specyfiką i lubi treści serwowane w odmienny sposób. Przekształć treść źródłową tak, by pasowała do wybranego medium.
Które treści nadają się do takiego recyklingu? Ponownie odsyłam Cię do Google Analytics. Sprawdź, które wpisy są najpopularniejsze. Pamiętaj jednak, że nie musisz ograniczać się do artykułów. Tak naprawdę wszystkie materiały, które stanowią bogate źródło informacji, świetnie się tutaj sprawdzą. Weź więc pod uwagę webinary, podcasty, e-booki, case studies.
Z obszernego materiału wyjściowego możemy stworzyć wiele unikalnych treści, które będą krótkie i szybkie do przyswojenia przez użytkownika. Takie treści określamy mianem “snack content”, czyli treści-przekąski. Czytelnicy bardzo chętnie dzielą się nimi z innymi. Może nie każdy sięgnie do Twojego bazowego artykułu, ale jeśli udostępnisz go w formie kilku stories, szybciej trafi do instagramowej społeczności. Warto wykorzystać ten potencjał i serwować różnym użytkownikom taki content, jaki lubią najbardziej.
Snack content – “treść-przekąska”, krótka i szybkostrawna dla użytkownika.
Możesz także poświęcić czas na rozbudowanie krótszych treści. To również będzie recykling. Infografika świetnie się klikała? Może warto przekształcić ją w artykuł albo rozwinąć temat w e-booku lub podcaście? Wszystkie opcje dozwolone!
Recykling treści sprawdzi się również w przypadku evergreen content, czyli treści “wiecznie zielonej”, wiecznie żywej. Jest to treść, która pozostaje aktualna przez długi czas od swojej publikacji. Nie ma daty końca przydatności. Możesz ją przypominać swojej społeczności dowolną liczbę razy i przekształcać ją w inne formaty.
Evergreen content – treść “wiecznie zielona”, wiecznie żywa, pozostaje aktualna przez długi czas od swojej publikacji.
Co dalej? Analizuj wyniki swoich działań i sprawdzaj, co lubi Twoja społeczność.
Recykling treści – dlaczego warto?
Przede wszystkim, by maksymalnie wykorzystać czas i energię włożone w przygotowanie dobrej treści. Jeśli poświęciliście kilka dni na research i przekucie pomysłu w konkretną formę, niech to nie będzie jednorazowy strzał. Maksymalnie wykorzystaj swoją pracę, by mogła przynosić Ci korzyści jeszcze przez długi czas. Nakład zasobów związany z przetworzeniem treści na inny kanał jest dużo mniejszy niż tworzenie kolejnego contentu od zera.
Recyklingując content, możesz też dotrzeć do różnych grup odbiorców. Ludzie w różny sposób przyswajają informacje. Jedna osoba kocha podcasty, inna będzie chciała przeczytać transkrypt. Ktoś kocha artykuły blogowe, a ktoś inny chętniej wysłucha go w formie kilkusekundowych rolek zwierających wiedzę w pigułce. Daj swojej społeczności szansę, by otrzymywała informacje w preferowany przez siebie sposób. A może prezentując zróżnicowany content, pozyskasz też nowych followersów?
Recykling treści to również sposób na przypomnienie contentu stałym bywalcom. Nikt z nich nie zna na pamięć wszystkich Twoich artykułów. Warto o nich przypominać co jakiś czas. W ten sposób pomożesz też nowym użytkownikom zapoznać się ze starszymi treściami, których najprawdopodobniej nie mieli jeszcze okazji przejrzeć.
I ostatni, ale nie mniej ważny powód. Recykling contentu może wpłynąć na poprawę Twojej widoczności w wynikach wyszukiwania. Usuń błędy, uzupełnij brakujące informacje, popraw treści zgodnie z zasadami SEO, a Twoja strona ma szansę pojawić się w topce wyszukiwań Google!
Dołącz do newslettera!
Jak widzisz, recykling treści to prosty sposób na odświeżenie swojej treści, nadanie jej nowej formy i ponowną dystrybucję. Chcesz poznać więcej sposobów na tworzenie contentu? Dołącz do newslettera!
3 komentarze