Jak tworzyć content? Poznaj 7 bezpłatnych narzędzi!

jak-tworzyc-content

Dobry content to angażujące treści, które odpowiadają na pytania klientów. To teksty przejrzyste i zrozumiałe, w których czytelnik znajduje rozwiązania swoich problemów. Tylko skąd masz wiedzieć, jakich informacji szukają Twoi klienci i co wpisują w wyszukiwarkę Google? Jakie są ich problemy? I jak stworzyć content dopasowany do ich oczekiwań? Poznaj 7 bezpłatnych narzędzi, dzięki którym w końcu otrzymasz odpowiedzi na te pytania. Każde z nich to kopalnia pomysłów na wartościowe artykuły!

Co to znaczy dobry content?

Zanim porozmawiamy o narzędziach, odpowiedzmy sobie na pytanie, co to jest dobry content. Przede wszystkim to treść, która jest wartościowa dla użytkowników. Nie jest nią artykuł bez ładu i składu, którego jedynym celem jest upchnięcie w nim jak największej liczby słów czy fraz kluczowych. Era mitycznych robotów Google o sercach zimnych jak lód to już przeszłość. Algorytm faworyzuje teraz treści, które przekazują odbiorcom konkretną wartość i wiedzę. Nie sprawdzi się już więc tekst:

“Jestem fryzjer Opole od 10 lat. Mam wiele zadowolonych klientek z fryzjer Opole. Przeczytaj więcej w zakładce fryzjer Opole i zadzwoń, by zarezerwować termin u fryzjer Opole”. 

Oczywiście wyolbrzymiam, ale przyznaj, że nie doceniał_ś robotów Google. Wbrew pozorom są dużo bardziej wrażliwe na słowo pisane i potrafią je interpretować! Rzecz jasna w miarę swoich możliwości. Co to znaczy dla Ciebie? 

Nie fiksuj się na gęstości słów kluczowych i używaniu ich w dokładnie takiej formie jak założył_ś. Algorytm Google jest przyjazny i lepiej traktuje treści, które są prawdziwe, a nie sztucznie napompowane frazami. Używaj z rozsądkiem słów kluczowych i odmieniaj je przez przypadki. Stosuj synonimy i wyrazy bliskoznaczne. Pisz na temat, który wybrał_ś, a nie bierz udziału w festiwalu “Mistrz upychania słów kluczowych”. 

FOG, czyli indeks przejrzystości tekstu

Pisz przejrzyście. Nie używaj zawiłych konstrukcji zdaniowych i dąż do sedna. Nie przeciągaj, nie wydłużaj! 

W ocenie Twojego tekstu pomoże Ci FOG, nazywany również indeksem czytelności tekstu lub współczynnikiem mglistości tekstu. To on określa przystępność treści i łatwość, z jaką przyswaja ją czytelnik. Jego wartość podaje się w liczbach. Odpowiadają one liczbie lat edukacji, której potrzebujesz, by zrozumieć tekst. Przykładowo FOG = 12 to dosyć prosty artykuł, zrozumiały już dla uczniów liceum, a FOG = 16 to trudny tekst, zrozumiały dla absolwentów studiów wyższych.

Nie zrozum mnie źle. Nie chodzi o to, by pisać trywialnie uproszczone artykuły. Chodzi o zachowanie rozsądku. Twój czytelnik zazwyczaj skanuje tekst w poszukiwaniu wartościowych informacji. Czyta szybko i szybko chce też zrozumieć, co chcesz mu przekazać. Upewnij się więc, że nie krążysz wokół tematu i że Twoje zdania to nie same konstrukcje składniowe podrzędnie złożone na kilka stron A4.

W zbadaniu przejrzystości Twojego tekstu pomoże Ci na przykład Jasnopis czy Hemingway.

Jak tworzyć content, czyli wybór tematu

Okej, znamy podstawy tworzenia contentu. Wiemy, że ma być jasno, przejrzyście i na temat. Tylko skąd wziąć ten temat?

Po pierwsze pamiętaj, że nie tworzysz treści dla siebie, lecz dla swoich klientów. To nie Ty masz być ich odbiorcą, tylko osoba, która siedzi po drugiej stronie ekranu i właśnie wpisuje swoje pytanie w wyszukiwarkę. Jakie to będzie pytanie? Czego będzie dotyczyć? 

Twój tekst musi odpowiadać na pytania, które faktycznie stawiają sobie Twoi potencjalni klienci. Bardzo często zauważysz, że ich zapytania będą zaczynały się od słów “jak”, ponieważ chcą znaleźć konkretny sposób na rozwiązanie swojego problemu, a Ty masz im w tym pomóc. Jeśli nie masz pojęcia, co siedzi w ich głowie i czego potrzebują, nie martw się. Nadchodzę z pomocą i 7 darmowymi narzędziami, które pomogą Ci zaplanować content, tytuł, a nawet nagłówki Twojego tekstu.

1. Autouzupełnianie w wyszukiwarce Google

To najprostsza metoda. Otwórz wyszukiwarkę Google w widoku prywatnym i zacznij wpisywać słowo kluczowe lub pytanie. Załóżmy, że jestem planerką wesel i prowadzę firmowy blog. Jakiej porady szukają moje klientki? Jaki temat poruszyć? Zobaczmy!

autosuggestion_google

Oprócz maturalnych nawiązań do “Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, mam tutaj co najmniej 5 gotowych tytułów i pomysłów na artykuły. To frazy, które internauci najczęściej wpisują w Google i właśnie dlatego wyszukiwarka mi je podsuwa. Mogłabym więc napisać następujące artykuły, a wszystkie byłyby wartościowe dla moich klientek:

  • Jak ubrać się na wesele?
  • Jak zorganizować wesele?
  • 10 pomysłów na wesele jak z bajki 
  • Jak usadzić gości na weselu?
  • Jak zaplanować wesele?

Zauważ, że powyższe tematy to już gotowe tytuły artykułów. Nie musisz ich zmieniać, bo właśnie w taki sposób treści szukają Twoi potencjalni klienci. Oczywiście możesz zdecydować się na twórczy tytuł w stylu: “Kto obok kogo, czyli goście przy weselnym stoliku”. To kreatywne podejście. Każdy wie, o czym będzie tekst. Ale użytkownik na pewno nie wpisze do wyszukiwarki takiej frazy! To nie jest tytuł SEO-friendly. Nie przekombinowuj i postaw na prostotę. 

Zdecydowałam się jednak rozbudować frazę “wesele jak z bajki” na “10 pomysłów na wesele jak z bajki”. Wyliczanki w tytułach działają zachęcająco i bardzo często przekładają się na wysoki poziom klikalności. Wyszukiwana przez użytkowników fraza “wesele jak z bajki” wciąż pojawia się w tytule w całości. 

2. AnswerThePublic

Na stronie głównej AnswerThePublic wybierzesz kraj i język, w których interesują Cię wyniki wyszukiwania i wpiszesz swoje słowo kluczowe. Pozostając w roli planerki ślubnej, wybiorę słowo “wesele”. Spójrz, jakie grafy otrzymałam. Im mocniejszy odcień zieleni, tym więcej zapytań użytkowników.

graph_ask_the_public
graph_ask_the_public

Ponownie mam tutaj całą bazę gotowych do rozwinięcia tematów. Niektóre z nich wystarczy tylko odrobinę uatrakcyjnić. Oto tytuły i treści, jakie mogłabym poruszyć:

  • Muzyka na weselu, czyli DJ czy zespół
  • Wesele. 7 rzeczy, które trzeba wiedzieć!
  • Gdzie zorganizować wesele?
  • Wesele i koronawirus — jak zorganizować przyjęcie w czasie pandemii
  • Wesele. Jaki prezent dla rodziców?
  • Jak przygotować wesele na 50 osób?
  • 7 atrakcji na wesele dla dzieci

3. Planer słów kluczowych

Stworzyć treści pomoże Ci także dowolny planer słów kluczowych. W moim przypadku będzie to UbberSuggest. Sprawdzę tutaj nie tylko to, czego najczęściej szukają użytkownicy, ale otrzymam jeszcze takie informacje:

  • w jakim są oni wieku,
  • jak często klikają w wyniki wyszukiwania,
  • ile razy dane słowo lub fraza kluczowa były wpisywane w wyszukiwarkę, 
  • jakie są najpopularniejsze artykuły z wyszukiwaną frazą, 
  • jaka jest SEO Difficulty (SD), czyli konkurencyjność frazy kluczowej. Im wyższy wynik, tym wyższa konkurencyjność słowa kluczowego, czyli wiele osób pozycjonuje się na tę frazę i będzie trudniej się z nią przebić. 

Spójrz, jakie pomysły na ślubny blog znajdziemy tutaj.

ubbersuggest_result
ubbersuggest_result

Moi faworyci to:

  • Ponadczasowe sukienki na wesele
  • 5 modnych fryzur na wesele

4. Google Trends

Google Trends to narzędzie, w którym sprawdzisz popularność swojego słowa kluczowego w czasie. Spójrz na przykładowe wykresy dla słowa “wesele”. Wybrałam zakres ostatnich 12 miesięcy. Nie zaznaczyłam jednak żadnej kategorii, więc pod uwagę zostanie wzięte zarówno wesele w ujęciu szkolnej lektury, tytułów filmów, sakramentu jak i cała reszta skojarzeń. Na pionowej linii zobaczysz wartości od 0 do 100, gdzie 100 oznacza najwyższą popularność hasła, a 50 dwukrotnie niższą.

googletrends_results

Spójrz, jak zmieni się wykres po wpisaniu kategorii. Celowo wybiorę tutaj “Książki i literatura”. Widzisz maturalny szturm na Wyspiańskiego?

googletrends_results

Jednak jako organizatorkę wesel, nie interesuje mnie szkolne ujęcie tego słowa. Wybiorę więc kategorię “Ludzie i społeczeństwo”. Oto moje wyniki. Najwięcej osób szukało informacji na ten temat w maju i sierpniu. To dobry trop. Spróbuję wtedy publikować więcej artykułów.

googletrends_results

A teraz zjedź na sam dół strony. Tutaj możesz przejrzeć, czym jeszcze interesowały się osoby, wpisujące do wyszukiwarki słowo “wesele”. Dowiesz się również, które tematy są najpopularniejsze, a które właśnie zyskują popularność.

Znalazłam tu kilka inspiracji na moje artykuły. Widzę ogromny potencjał w temacie ślubnych garniturów, szampanów i tortów, a to dopiero pierwsza strona! Na kolejnych mam takie zapytania jak “wesele w stylu boho”, “wesele w plenerze”, “wesele w stylu glamour”, “wesele w stodole”.

googletrends_results

5. Twoja strona internetowa

Posiadasz opcję wyszukiwania na swojej stronie internetowej? Świetnie! A czy wiesz, że możesz sprawdzić, czego szukają u Ciebie Twoi czytelnicy i czy faktycznie to znajdują? Słowa, które wpisują odwiedzający Twoją witrynę to świetny punkt odniesienia. Wejdź w Google Analytics i otwórz kolejne zakładki: Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie > Wyszukiwane hasła. Masz już pomysł na kolejny content?

6. Grupy na Facebooku

Doskonałe pomysły na content znajdziesz także na forach czy grupach facebookowych. Dołącz do grupy, która skupia Twoich potencjalnych klientów i sprawdź, o co najczęściej pytają, czego chcą się dowiedzieć. W grupie “Ślub i wesele 2023” znalazłam mnóstwo pomysłów na content.

facebook_question

Liczba komentarzy pod danym postem to informacja jak ważny i popularny jest to temat. W powyższym przypadku przeczytam całą dyskusję i w swoim tekście spróbuję odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości przyszłych panien młodych. A może przygotowałabym wywiad we współpracy z salonem sukien ślubnych? Przykładowy tytuł mógłby brzmieć: “Czy to ta jedyna? Jak wybrać idealną suknię ślubną”.

facebook_question

Piosenki to stale powracający temat w grupie. Dzięki komentarzom dowiedziałam się, jaką playlistę panny młode uważają za absolutny must have każdego wesela. Mogę również sama przeprowadzić ankietę na swoim profilu i na jej podstawie stworzyć artykuł. Tytuł mógłby brzmieć: “10 piosenek, bez których wesele nie może się odbyć”. 

7. Content Idea Generator 

Content Idea Generator to strona, która pomoże Ci w znalezieniu naprawdę odjechanych pomysłów na artykuły. Jest dostępna jedynie w wersji anglojęzycznej, ale zawsze możemy przetłumaczyć wynik na polski. Po wpisaniu określonego słowa w pole wyszukiwania otrzymasz gotowy tytuł artykułu. Przybierze on formę najbardziej klikalnych tytułów w internecie. Bardzo często będą to listy. Lubimy przecież otrzymywać 7 bezpłatnych narzędzi do tworzenia dobrego contentu lub 5 przepisów na udane wesele, prawda?

W Content Idea Generator nie znajdziesz raczej poważnych propozycji. Większość z nich będzie naprawdę zabawna. Ale warto pobawić się w tworzenie contentu do takich nietypowych propozycji!

Co zatem z naszymi weselami? Ja zdecydowałam się na “14 szalonych (ale prawdziwych!) faktów o weselach” i “Dlaczego wesele powinno znaleźć się na liście 7 grzechów głównych”. 

Dołącz do mojego newslettera!

Mam nadzieję, że od dzisiaj tworzenie treści będzie dla Ciebie znacznie prostsze! Potrzebujesz wsparcia? Odezwij się do mnie i wspólnie stworzymy content plan oraz treści, których potrzebujesz!

Nie chcesz przegapić kolejnych tipów? Mam dla Ciebie świetne rozwiązanie! Dołącz do mojego newslettera👇

4 komentarze

Dodaj komentarz