7 sposobów na pozyskiwanie treści od członków zespołu

Female_copywriter_writes_electronics_content_with_team

Odpowiadasz za content w swojej firmie? To świetnie! A czy wiesz, że lepsze rezultaty osiągniesz, angażując do tego celu również innych pracowników? Jak to zrobić? Wyjaśnię Ci w 7 prostych krokach!

Skąd biorą się dobre treści?

Jeśli czytasz ten artykuł, oznacza to, że odpowiadasz w swojej firmie za tworzenie treści. To mogą być social media, artykuły na bloga, notatki prasowe, e-booki, webinary, katalogi. Ale czy wiecie, że w tym zadaniu nie powinniście być odosobnieni?

Dobre treści są wynikiem pracy CAŁEGO ZESPOŁU.

Jako specjalista do spraw contentu zapewne nie pracujesz na co dzień z klientami. Może Ci więc być trudno zrozumieć ich potrzeby i pytania. Właśnie dlatego podstawą Twojej działalności powinna być bliska współpraca z działami, które ten kontakt mają. Mogą to być na przykład członkowie działu sprzedaży czy biura obsługi klienta. To właśnie te osoby regularnie rozmawiają z klientami i wiedzą, czego oni potrzebują, jakie mają problemy, co chcą osiągnąć, czego poszukuję. Bez ich pomocy szanse na dopasowany content maleją.

Jaka jest Twoja rola w zespole?

Ale zaraz. Co ja mam teraz powiedzieć moim współpracownikom? Przecież to ja odpowiadam za treści i nikt za mnie tego nie zrobi!

Masz rację! Ale to nie znaczy, że nie potrzebujesz pomocy do ich tworzenia. 

Twoja rola nie ogranicza się jedynie do pisania treści. Będąc contentowcem, wcielasz się także w role:

  • Detektywa — szukasz interesujących tematów, sprawdzasz, o czym chce czytać klient, dociekasz, kto może mieć odpowiedzi na nurtujące go pytania.
  • Narratora — z otrzymanych informacji kreujesz historie, nadajesz im styl, strukturę, wspólny ton, poprawiasz teksty tak, by były zgodne z narracją całej marki.
  • Dziennikarza — prowadzisz wywiady z pracownikami i klientami, tworzysz i redagujesz content. 
  • Redaktora — opracowujesz listę tematów do publikacji, pilnujesz harmonogramu, nadzorujesz cały proces tworzenia, publikowania i dystrybucji contentu.
  • Stratega — sprawdzasz słowa kluczowe, dbasz o to, by to, co piszesz odpowiadało na wyszukiwania użytkowników, przestrzegasz zasad SEO, mierzysz efektywność działań.
  • Szkoleniowca — budujesz w zespole świadomość w zakresie content marketingu, wyjaśniasz, co konkretnie daje marketing treści.
female_content_creator_in_white_long_sleeve_shirt

Czy da się napisać tekst tylko na podstawie researchu?

To zależy — od tematu i celu treści. Research jest ważny. Jeśli poważnie podeszliście do opracowania tematu i skorzystaliście z rzetelnych źródeł, będziecie w stanie stworzyć naprawdę wiele wartościowych treści. Ale zdarza się, że sam research okaże się niewystarczający. 

No bo wyobraź sobie przez chwilę, że pracujesz w branży przemysłowej. Zajmujesz się technikami grzewczymi. Część tekstów stworzysz na bazie solidnego researchu, ale powiedzmy sobie szczerze — nie jesteś inżynierem i zdobycie takiej wiedzy jak on wymagać będzie od Ciebie kilku lat ciężkiej pracy. I to przy szczerym zaangażowaniu z Twojej strony! 

Inny odbiór będzie miał tekst porównujący sprzęgła hydrauliczne z rozdzielaczami napisany przez copywritera a inny przez inżyniera. Czytelnik, a więc klient Twojej firmy, od razu rozpozna, kto napisał tekst i czy ten ktoś jest ekspertem w tym temacie czy też nie. Nie oszukujmy się, nawet najlepszy research nie przebije doświadczenia inżyniera i jego wiedzy na temat parametrów. A to właśnie tych twardych danych poszukuje klient tej branży!

Co zatem zrobić w tej sytuacji? Połączyć swoje kompetencje! Ty umiesz opowiadać historie, a inżynier ma wiedzę i rozumie, jakich informacji potrzebuje klient. Gdy zaczniecie współpracować, to otworzycie magiczne wrota do świata dobrego contentu!

Dobra. Teoria teorią. Ma to sens. Ale jak pozyskać takie informacje od inżyniera i innych pracowników firmy? Jak zaangażować ich w proces tworzenia treści? Mam dla Ciebie kilka rad!

1. Organizuj szkolenia

Wiesz, na czym polega content marketing, ale to nie oznacza, że pozostałe działy w firmie są tego świadome. Przekazuj podstawową wiedzę na temat marketingu treści i wyjaśniaj, że moc dobrych historii nie kręci się wokół produktu, ale wokół potrzeb klienta. 

Organizuj szkolenia, na których pokażesz, jakie korzyści mogą przynieść angażujące treści. Podaj konkretne przykłady i przytocz dane. Zaprezentuj inne firmy, które skutecznie wykorzystują treści w swoim marketingu. 

Pogadaj także z działem HR. Może szkolenie z podstaw content marketingu da się wpisać w proces onboardingowy? Dzięki temu już podczas wdrażania nowego pracownika będziesz mieć okazję przekazać mu, jak podchodzicie do treści w firmie i jak wygląda cały proces opracowywania materiałów.

2. Zaproś pracowników do generowania pomysłów

Szukasz tematów na treści? Zaproś na spotkanie osoby, które na co dzień pracują z klientami. Zróbcie burzę mózgów i wypiszcie jak najwięcej pytań, które zadają im klienci. Działy sprzedaży, pracownicy obsługi klienta, product managerowie to nieocenione źródła wiedzy w tym zakresie. Doskonale zdają sobie sprawę z tego, czego pragną konsumenci i co powstrzymuje ich przed zakupem, ale często nie wiedzą, co mogą zrobić z taką wiedzą. Pracując wspólnie, otrzymacie masę tematów, które będziecie mogli rozwijać w swoich treściach. Postarajcie się nadać priorytety tematom ze swojej listy. Zacznijcie od tych zagadnień, o które klienci pytają najczęściej.

Female_copywriter_in_meeting_with_colleague

3. Łachmany Kopciuszka są spoko!

Wyjaśnij zespołowi, że gdy prosisz ich o wypowiedź, nie potrzebujesz gotowego artykułu. Potrzebujesz tzw. surówki, czyli tekstu, któremu dopiero nadasz formę w procesie edycji. To nie matura z języka polskiego. Nie muszą wysyłać Ci maila ze wstępem, rozwinięciem i zakończeniem oraz orderem poprawności językowej. Łachmany Kopciuszka są spoko! Wystarczy Ci ciąg logicznych zdań, faktów, informacji, a Ty za dotknięciem magicznej klawiatury przemienisz je w suknię balową jak z bajki. 

4. To Ty odpowiadasz za finalny kształt treści

Zapewnij pracowników, że to Ty odpowiadasz za finalny kształt treści i że nie muszą się tym martwić. Zrozum, że osoby, które nie przepadają za pisaniem, blokują się, gdy muszą pilnować każdego słowa i poprawności językowej. Obawiają się również o swój wizerunek. Dodaj im pewności siebie, zapewniając, że wyłapiesz błędy podczas edycji i zadbasz o to, by treść pięknie się prezentowała. Możesz zaproponować, że podeślesz im artykuł jeszcze przed publikacją, by mogli zobaczyć jego ostateczny kształt.

Write without fear. Edit without mercy.

Pisz bez strachu. Edytuj bez litości.

Znasz to powiedzenie? Niech będzie Twoim mottem przy współpracy z innymi działami. Spraw, by członkowie Twojego zespołu nie bali się pisać. Niech tworzą bez obaw o cokolwiek i nie hamują się w swoich wypowiedziach. A Ty? Edytuj, poprawiaj, zmieniaj, przekształcaj

5. Opracuj procedurę tworzenia treści

Podziel tworzenie treści na etapy i opisz każdy z nich. Wyjaśnij, w którym momencie potrzebujesz pomocy innych działów oraz jak mogą Ci jej udzielić. Określ, jak pracownicy mogą dostarczać Ci materiały, na przykład: 

  • mogą wysłać Ci informacje w postaci wyczerpującego maila, a Ty przekształcisz go w artykuł, 
  • możecie umówić się na spotkanie i nagrać je, a następnie opracujesz content na podstawie nagrania,
  • mogą nagrać swoją wypowiedź i przesłać Ci plik, który przekształcisz w artykuł. 

Rozwiązania audio dają ogromne możliwości współpracy, ponieważ zazwyczaj lepiej mówimy niż piszemy. Wykorzystaj to! 

6. Poproś o dodanie Cię do korespondencji

Ten prosty patent pochodzi z książki Marcusa Sheridana “They Ask, You Answer”. Pomyśl, jak często handlowcy i pracownicy działów obsługi klienta odpowiadają w mailach na pytania klientów. Wykorzystaj te maile! Poproś, by następnym razem nadawca dodał Cię w kopii. W ten sposób prosto do skrzynki dostaniesz świetny zbiór informacji. Znajdziesz tam konkretne pytanie klienta, sedno tego, co go interesuje oraz profesjonalną odpowiedź członka swojego zespołu, specjalisty w danym temacie. Wystarczy jedno dodatkowe kliknięcie, a będziesz na bieżąco w zakresie pytań i spraw, którymi żyją działy współpracujące z klientem. 

Female_copywriter_writes_engineer_content

7. Opracuj style guide 

Stwórz style guide i zawrzyj w nim zbiór wskazówek, które mogą pomóc Twoim współpracownikom przelać myśli na papier. Możesz zawrzeć w nim na przykład takie punkty:

  • Mów jak najmniej o sobie i jak najwięcej o kliencie. To on i jego potrzeby są w centrum zainteresowania.
  • Nie używaj strony biernej.
  • Pisz tak, jak mówisz. 
  • Unikaj żargonu. Proste słowa i zwroty poprawią zrozumiałość Twojego tekstu.
  • Używaj krótkich zdań.

Dołącz do newslettera!

Potrzebujesz więcej porad z zakresu content marketingu? Dołącz do newslettera, by poznać ich więcej!

Dodaj komentarz