Jak stworzyć strategię social media?

social_media_strategia

Startujesz ze swoją firmą w mediach społecznościowych. Masz w sobie mnóstwo zapału i pomysłów. Systematycznie publikujesz, wrzucasz super grafiki, zabawne rolki i zachwycające zdjęcia. Czujesz się trochę jak rozentuzjazmowany turysta, który ma plecak załadowany po brzegi niezbędnymi gadżetami. Nic nie może go zaskoczyć! Jest gotowy na każdą ewentualność i zdobędzie każdą górę!

Po miesiącu wędrówki przez social media czujesz jednak, że idzie się coraz trudniej. Plecak ciąży. Nie wszystkie pomysły okazały się trafione. Koncepcja się rozjeżdża. A obietnica dana samemu sobie, że będziesz publikować regularnie, ląduje w przydrożnym koszu. Znasz to uczucie?

Czy może być inaczej? Tak! I właśnie do tego służy strategia social media. Tutaj podpowiem Ci, jak ją stworzyć w kilku prostych krokach!

Co to jest strategia social media?

Strategia social media to po prostu Twój plan działań w mediach społecznościowych. Określa między innymi:

  • do kogo kierujesz swoją komunikację, 
  • jakie masz cele,
  • w jakich kanałach będziesz działać, 
  • jak często i w jaki sposób będziesz publikować, 
  • jak zmierzysz efekty swojej pracy. 

Strategia social media nie jest dokumentem, który powstaje w próżni. Jest częścią działań, które już prowadzisz, a więc powinna wpisywać się w szerszą strategię marketingową i komunikacyjną Twojej firmy. 

Pamiętaj także, że choć nazwa strategia brzmi bardzo formalnie, to dokument ten powinien mieć przyjazną formę. Nie chodzi tutaj o niekończący się PDF, z którego złowrogo będą na Ciebie spoglądać strona bierna i czcionka o wielkości 9 punktów. Stwórz strategię w takiej formie, by korzystanie z niej było łatwe i przyjemne. To może być mapa wizualna w Miro, infografika w Canvie lub zwykły tekst w Google Docs

Dlaczego potrzebuję strategii social media?

Odpowiedź jest prosta – żeby nie pogubić się po drodze. Często ignorujemy rolę planowania i przechodzimy od razu do działania. Media społecznościowe wydają się przecież takie proste i bezpośrednie, a ich zawartość spontanicznie wrzucana do sieci. To błąd.

Social media wymagają planowania tak samo jak każdy inny obszar prowadzenia firmy.

Strategia to mapa, która nie pozwoli Ci zabłądzić i będzie trzymała Cię na szlaku. Gdy nie masz planu, łatwo poddać się emocjom. Dziś spróbuję rolek na Instagramie, jutro dodam post na LinkedIn, a jak to nie zadziała, to przejdę na TikToka. Po pierwszych kryzysach poddajesz się i przestajesz systematycznie publikować. Działania w social mediach wymagają jednak konsekwencji i czasu, by były skuteczne. 

Strategia social media pozwoli Ci wytrwać w swoich postanowieniach. Dzięki niej:

  • utrzymasz motywację do działania, 
  • będziesz regularnie publikować treści dopasowane do zainteresowań klientów,
  • wypracujesz rozpoznawalny styl swojej marki, 
  • zmierzysz efekty swoich działań i ocenisz, które z nich są korzystne, a które warto zmienić.

Już rozumiesz, dlaczego to takie ważne? Świetnie! Teraz krok po kroku wyjaśnię Ci, jak stworzyć swoją strategię social media. 

Jak stworzyć strategię social media?

Przeanalizuj sytuację wyjściową 

Zacznij od analizy sytuacji wyjściowej. Przyda Ci się tutaj technika SWOT, która polega na ocenie Twojej firmy pod kątem silnych stron (“strengths”), słabości (“weaknesses”), szans (“opportunities”) i zagrożeń (“threats”). Określ mocne i słabe strony wewnątrz swojej organizacji oraz szanse i zagrożenia płynące z zewnątrz. 

swot_analysis

Gdy zidentyfikujesz wszystkie te obszary, zdobędziesz wiedzę na temat tego, co publikować i jak prowadzić swoją komunikację w social mediach (i nie tylko). Jeśli Twoją mocną stroną jest obsługa klienta, opowiedz o tym szerszej publiczności i podziel się rekomendacjami. Jeśli zagrożenie stanowi konkurencja, zastanów się, jak nadrobić zaległości. Poświęć czas, by przeanalizować jej działania i określić, gdzie możesz wprowadzić usprawnienia. W czym Twój konkurent jest lepszy od Ciebie, a jakich działań jeszcze nie prowadzi?

Dokładnie przeanalizuj również sposób, w jaki dotychczas prowadziliście działania w mediach społecznościowych. Jakie są mocne i słabe strony Twojej komunikacji? Jakie posty i kanały przyniosły najlepsze efekty? Co wymaga poprawy? Z czego lepiej zrezygnować, a co warto kontynuować? 

Stwórz personę

Kolejny krok to zdefiniowanie persony, czyli obrazu Twojego idealnego klienta. Kim jest? To mężczyzna czy kobieta? Ile ma lat? Gdzie mieszka? W jakich mediach społecznościowych bywa? Czym się zajmuje? Czy przegląda treści na komputerze czy telefonie? Czym się interesuje? Jakie ma problemy i jak możesz je rozwiązać swoim produktem? Zgromadź jak najwięcej informacji i pamiętaj, że Twój biznes może mieć nawet kilka różnych person

Okej, zapytasz mnie teraz: “Lena, do cholery, skąd ja mam mieć odpowiedzi na takie pytania?!”. No więc jest kilka opcji, żeby to sprawdzić.

  • Odpal narzędzia, którymi monitorujesz swoje sociale i sprawdź statystyki. 
  • Przeanalizuj, kto odwiedza Twoją stronę internetową w Google Analytics.
  • Porozmawiaj z handlowcami i działem obsługi klienta. Kto się z nimi kontaktuje? Jakie ma pytania, problemy, zainteresowania?

Pamiętaj, że żeby tworzyć dopasowane treści, musisz wiedzieć, do kogo je kierujesz. Inaczej będziesz jedynie marnować swój czas i pieniądze.

Określ cele

Teraz czas na określenie celów Twoich działań w social mediach. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Chcesz wzmocnić swój employer branding? Zwiększyć sprzedaż? Budować świadomości marki? Kreować wizerunek eksperta?

Możesz wybrać więcej niż jeden cel. Pamiętaj jednak, by do każdego z nich ustalić również konkretne wskaźniki efektywności. W ten sposób ocenisz, czy idziesz we właściwym kierunku. O ile procent miesięcznie planujesz zwiększyć sprzedaż? Jaki miesięczny przyrost fanów przewidujesz? Jaki współczynnik zaangażowania? Jaki wzrost liczby przekierowań z social mediów na stronę internetową? 

marketing_planning

Określ kanały, częstotliwość, zasoby i styl publikacji

Czas wybrać kanały, w których chcesz zaznaczyć swoją obecność. To ważne, by zrozumieć, że nie musisz być wszędzie. Wybierz te social media, które pomogą Ci zrealizować Twoje cele i w których są obecni Twoi klienci. Nie jest tajemnicą, że różne media społecznościowe przyciągają różnych odbiorców.

  • Najpopularniejsze sociale wśród milenialsów i pokolenia Z to Instagram i YouTube.
  • Kobiety częściej niż mężczyźni przesiadują na Pintereście
  • LinkedIn to miejsce zrzeszające profesjonalistów chcących mieć dostęp do szczegółowych analiz i branżowych treści. 

Wyliczać można w nieskończoność. Zastanów się więc, które kanały będą najlepsze dla Ciebie. Jeśli już wiesz, czas pomyśleć o częstotliwości publikowania. Ustal, jak często chcesz wrzucać posty do sieci. Przemyśl jednak swoje zasoby. Czy masz czas na 3 posty tygodniowo? Czy masz w swoim teamie grafika? Kto w zespole zajmie się przygotowaniem i dystrybucją treści? Kto będzie monitorował i moderował działania użytkowników? Zadbaj o jakość tego, co robisz. 

Przemyśl także styl, w jakim będziesz zwracać się do użytkowników. Weź pod uwagę szerszy kontekst Twojej marki. Prowadzisz komunikację formalnie czy pozwalasz sobie na bezpośredniość? Jakie są kolory przewodnie Twojej marki? Jaki klucz wizualny zastosujesz, by posty były od razu kojarzone z Twoim brandem? Jakie kreacje będziesz publikować? 

Jeśli znasz już odpowiedzi na powyższe pytania, to jesteś o krok od stworzenia swojego content planu, czyli dokładnego harmonogramu swoich publikacji. Uwzględnisz w nim datę, tematykę swoich postów oraz formę publikacji (np. post karuzelowy, video, rolka). Tworzeniem content planu zajmiemy się wspólnie w kolejnym artykule. 

Zdefiniuj budżet

W strategii social media warto uwzględnić również, jaki budżet przeznaczysz na działania w konkretnych kanałach. Czy chcesz zainwestować w reklamy czy postawisz na ruch organiczny? Jaki będzie Twój budżet na płatną promocję i jakie wskaźniki efektywności wybierzesz? Czy potrzebujesz dodatkowych środków finansowych na pokrycie pracy copywritera i grafika?

marketing_specialists

Działaj konsekwentnie 

Wiesz już, jak stworzyć strategię social media. Teraz nie pozostaje nic innego niż konsekwentne działanie. Trzymaj się planu i publikuj zgodnie z harmonogramem. Nie zniechęcaj się i pamiętaj, że media społecznościowe wymagają konsekwencji i czasu, by móc przynosić Ci wymierne korzyści.

Wprowadzaj poprawki

Pamiętaj, że strategia social media nie jest stworzona raz i na zawsze. Masz swój plan, czyli punkt odniesienia, ale to nie znaczy, że nie możesz go zmieniać. Wręcz przeciwnie! Publikuj, monitoruj swoje działania i analizuj je, a następnie poprawiaj swoją strategię zgodnie z wynikami swoich obserwacji. Wybieraj te środki, które działają i eliminuj te, które się nie sprawdzają.

Dołącz do newslettera

Ten artykuł był pomocny? Cieszę się, bo przygotowałam dla Ciebie jeszcze więcej materiałów, które pomogą Ci zorganizować swoją działalność w social mediach i podtrzymają motywację do systematycznego działania. Żeby ich nie przegapić, dołącz do mojego newslettera!