By dostrzec efekty swoich działań w social mediach, potrzebne są czas i konsekwencja. Co jednak zrobić, gdy pierwszy zachwyt minął i nie masz już siły na regularne publikowanie wpisów? Wrzucasz coś od czasu do czasu, bo czujesz, że trzeba i na tym koniec. Wtedy pojawiam się ja, cała na biało, by w kilku prostych krokach podpowiedzieć Ci, jak systematycznie prowadzić social media i utrzymać swoją motywację.
1. Strategia
Jeśli na starcie nie stworzyliście swojej strategii social media to błąd. Zrób krok wstecz, by zrobić dwa do przodu. Poświęć na to swój czas TERAZ i dokładnie przemyśl swoje działania. Jak wygląda Twoja firma? Jakie cele chcesz osiągnąć? Kto jest Twoim klientem? W jakich kanałach prowadzisz komunikację i jak często zamierzasz publikować? Jaki masz budżet i zasoby? Więcej o tworzeniu strategii social media dowiesz się tutaj 👇
Dlaczego to takie ważne? Bo dzięki stworzeniu strategii zrozumiesz mocne strony swojej firmy i przyjrzysz się sylwetce wymarzonego klienta. Dowiesz się, jakie ma pytania i problemy. Mając dostęp do takich informacji, będziesz z łatwością tworzyć treści swoich wpisów. Poruszaj te zagadnienia, które interesują Twoich użytkowników. Wyjaśniaj, jak Twoja firma może pomóc im osiągać swoje cele. Może ze zgromadzonych danych wyłonią się jakieś cykle tematyczne?
Strategia sprawi, że nie wystrzelasz się z pomysłów. To będzie Twoja baza, do której zawsze będziesz wracać po kolejne inspiracje. Określisz w niej konkretne cele i środki, by wiedzieć, jak konsekwentnie dążyć do ich realizacji. Takie podejście pomoże Ci utrzymać wysoki poziom motywacji i upragnioną regularność. Jeśli wiesz, co masz robić i jak to robić, systematyczność staje się dużo prostsza. A jeśli brak Ci sił lub chęci, po prostu wróć do swojej strategii i zaczerpnij u źródła.
Strategia to plan działania, który nie pozwoli Ci się zgubić po drodze. Pomoże Ci skończyć z chaosem i doraźnymi wrzutkami. Nie zamykaj się jednak na spontaniczne posty. To ważny element mediów społecznościowych! Zadbaj jednak, by były one urozmaiceniem Twojego planu, a nie planem samym w sobie.
2. Content plan
By prowadzić social media systematycznie, będziesz potrzebować content planu, czyli harmonogramu treści. Możesz go przygotować w dowolnej formie. U mnie sprawdza się tabela w Google Docs, ale to może być również tablica w Miro czy kalendarz Google.
Co powinno znaleźć się w planie? Przede wszystkim dokładna data publikacji, temat contentu i kanał dystrybucji. Pozostałe czynniki dobieraj według swoich potrzeb. Spójrz, jakie kolumny może zawierać przykładowa tabela:
- dokładna data publikacji;
- temat contentu – jeśli zastanawiasz się, skąd brać tematy, to odsyłam Cię do artykułu o tworzeniu treści – KLIK;
- typ treści – określ, jaką formę przybierze treść. Czy będzie to rolka, grafika, video? W ten sposób będziesz widzieć, czy treść, którą publikujesz, jest różnorodna pod kątem wizualnym;
- kanał – na które medium przeznaczona jest Twoja treść? YouTube, Pinterest, Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok?
- marka – jeśli zarządzasz kilkoma brandami, uwzględnij, której marki będą dotyczyć Twoje komunikaty;
- statuts – określ, czy praca nad treścią już się rozpoczęła, została ukończona czy nie została jeszcze podjęta.
By usprawnić cały proces, dołóż do poszczególnych kolumn filtry. Będziesz w stanie segregować tematy w zależności od brandu, statusu, czy kanału. Przygotowałam dla Ciebie szablon takiego content planu. Z łatwością wykorzystasz go w swojej działalności. Dodawaj i usuwaj kolumny i filtruj swoje wpisy według uznania.
3. Tworzenie treści
Mamy już strategię i content plan, ale nie uda nam się ich zrealizować, jeśli nie będziemy mieli konkretnej treści. Możesz lepiej zarządzać swoim czasem i tworzyć content w bardziej zorganizowany sposób. Jeśli wszystko dokładnie zaplanujesz, nie będziesz mieć pokusy, by odpuścić. Dobra organizacja pomoże Ci także zaoszczędzić czas. Codziennie poświęcasz godziny na pracę związaną z socialami? Zmień to!
Określ w swoim kalendarzu dzień, w którym opracowujesz wszystkie treści na kolejny tydzień lub miesiąc. Wcale nie musisz robić tego codziennie. Po prostu wybierz konkretny dzień i zajmij się realizacją zaplanowanych działań.
W ten sposób najcięższą pracę kumulujesz w obrębie danego dnia (lub kilku, w zależności od złożoności realizacji), a resztę czasu poświęcasz na publikację gotowych treści i monitoring sieci – śledzenie reakcji, odpowiadanie na komentarze, dodawanie relacji. W takim systemie zaoszczędzisz mnóstwo czasu! Nie mówiąc już o wyższej motywacji do działania i regularnych publikacjach. W końcu do tworzenia postów siadasz tylko RAZ W MIESIĄCU. To chyba da się zrobić?
4. Narzędzie do planowania
Treści gotowe. Czekasz na odpowiedni moment, by je opublikować? Wcale nie musisz o tym pamiętać! Skorzystaj z narzędzi, dzięki którym zaplanujesz publikację swoich postów na miesiąc z góry! Sprawdzisz w nich również powiadomienia i statystyki. I nie wydasz na to milionów.
Jeśli nie chcesz inwestować w płatne narzędzia do planowania i publikacji, sprawdź, jakie opcje dają Ci darmowe wersje tych programów. Ze swojej strony szczególnie polecam Hootsuite, Planable, Buffer i SocialChamp. Ale opcję kalendarza postów wprowadziła całkiem niedawno także Canva (wersja PRO).
Jak działają takie platformy? Planujesz treści na dowolnym kanale. Wybierasz konkretną datę i godzinę. Masz dostęp do podglądu posta i analityki. W kalendarzu możesz zobaczyć, jak wygląda zaplanowany przez Ciebie przedział czasowy. Otrzymujesz również powiadomienia o aktywnościach i wiadomościach użytkowników. A WSZYSTKO TO W JEDNYM MIEJSCU. Nie musisz przeklikiwać między stronami i moderować dyskusji w kilkunastu okienkach. Twoja rola ogranicza się do monitorowania, czy wszystko idzie zgodnie z planem.
5. Recykling treści
By systematycznie prowadzić social media, korzystaj również z recyklingu treści. Jeśli poświęciliście tydzień na napisanie świetnego artykułu na bloga i cieszy się on popularnością, zastanów się, jak możesz go wykorzystać na inne sposoby. Może da się go przekształcić w cykl rolek na Instagram lub postów na LinkedIn? A może informacje warto przedstawić w formie infografiki lub video? Pomysłów jest wiele.
Solidny research zajmuje wiele czasu, więc unikaj wypalenia i optymalizuj swoją pracę. Zastanów się, jak możesz wykorzystać to, co już istnieje i działaj. Pamiętaj też, że recykling treści to nie dublowanie i powtarzanie stale tych samych materiałów. To obdarzanie istniejących treści nową jakością. Więcej o recyklingu treści opowiadam w artykule “Recykling treści — wykorzystaj swój content ponownie”.
Mamy to!
Powyższe 5 kroków pomoże Ci systematycznie prowadzić social media. Z których wskazówek skorzystasz? A może masz swoje tipy? Podziel się nimi z naszą marketingową społecznością w komentarzu👇