Świat się zmienia, a więc zachowania i preferencje konsumentów również. Mając wgląd w najnowsze trendy, zweryfikujesz upodobania swoich klientów i zbudujesz skuteczniejszą komunikację. HubSpot właśnie opublikował raport z badania trendów konsumenckich 2022. Co z niego wynika?
Pokolenie Z – inne niż wszystkie
Pokolenie Z tworzą osoby urodzone między 1995 a 2010 rokiem. Nazywa się ich zoomerami czy postmillenialsami. Wychowali się w erze smartfonów i wszechobecnego dostępu do internetu. Nie wiedzą, jak wyglądał świat sprzed ery cyfrowej.
Badania wykazały, że pokolenie Z znacznie różni się od swoich poprzedników pod kątem nawyków zakupowych. Jego reprezentanci zwracają uwagę na cenę, jakość i recenzje produktów, a szczególnie cenią sobie marki, wokół których zgromadzona jest społeczność.
Spośród mediów społecznościowych najczęściej wybierają YouTube’a, Instagrama i TikToka. To dla nich idealne miejsce do budowania relacji i oddawania się rozrywce, ale również do… poznawania i kupowania produktów. Kobiety najczęściej korzystają z Instagrama i TikToka, a mężczyźni więcej czasu spędzają na YouTubie.
Większe zaufanie do rekomendacji influencerów niż bliskich
W badaniu aż 30% ankietowanych odpowiedziało, że opinie influencerów są dla nich najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Zdanie rodziny i bliskich liczyło się dla 27% respondentów.
Zastanawiasz się, jak to możliwe, że konsumenci przedkładają opinie nieznajomych nad opinie rodziny i przyjaciół? Po prostu nie uważają influencerów za kogoś obcego. Dla nich to konkretne, rozpoznawalne osoby, które są zawsze na wyciągnięcie ręki. W dodatku stworzyły wokół siebie aurę eksperta w danym temacie i dostarczają informacji, których klienci szukają.
Pomyśl w ten sposób. Czy wybierzesz szminkę, którą poleciła Ci Twoja mama czy tę, o której opowiedziała Twoja ulubiona influencerka prowadząca kanał o produktach do makijażu i nagrywająca co tydzień tutoriale i recenzje?
To dla Ciebie istotny insight! Może warto postawić na współpracę z influencerem lub stać się nim samemu?
Wyszukiwanie informacji w internecie
Chociaż popularność social mediów wciąż rośnie, to wyszukiwarki są nadal najbardziej wartościowym narzędziem do szukania informacji o produktach. Większość ankietowanych wskazała wyszukiwania w internecie jako podstawowe źródło znajdowania nowych usług i produktów. Nie odpuszczaj więc działań SEO!
Urządzenia mobilne
Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, by wyszukiwać informacje, przeglądać media społecznościowe i… robić zakupy online. To ważne! Jeśli dotychczas nie optymalizowaliście swoich działań na smartfony czy tablety, czas zabrać się do roboty.
Video love
Video stało się ulubioną formą contentu dla konsumentów, a dla marek jedną z najefektywniejszych form content marketingu.
Social commerce
Zakupy stacjonarne i online nie odchodzą do lamusa, ale social commerce rośnie w siłę.
Social commerce to sprzedaż za pomocą platform społecznościowych (np. poprzez Facebook czy Instagram). Taką formę zakupów wybiera aktualnie 12% badanych.
Konsumenci jako twórcy
Wielu konsumentów uważa się za twórców. Taką odpowiedź podało 30% respondentów w wieku 18-24 lat oraz 40% respondentów w wieku 25-34 lat.
Co to znaczy dla Twojej marki? Twoja społeczność może tworzyć content dla Ciebie! To relacja win-win. Ty otrzymujesz autentyczne treści dla swojego brandu, a użytkownicy budują swoją strefę wpływów online.
Liczy się prywatność
Konsumenci troszczą się o swoją prywatność. Marki również powinny. Użytkownicy są bardziej skłonni wchodzić w relacje z brandami i kupować ich produkty, jeśli ufają im w zakresie powierzonych danych. A takie zaufanie z kolei może przełożyć się na wierność marce.
Zastanów się, jakich danych naprawdę potrzebujesz i wyjaśnij, jak będziesz z nich korzystać. Poinformuj użytkowników, w jaki sposób mogą wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych.
Prezenty zamiast programów lojalnościowych
Programy lojalnościowe prawdopodobnie nie będą już tak atrakcyjne dla klientów. To prezenty mogą pomóc Ci ich zatrzymać.
SEO dla wyszukiwań głosowych i treści audio
Coraz więcej zapytań trafia do wyszukiwarek z zapytań głosowych. Swoje treści warto optymalizować pod tym kątem. Jakie słowa kluczowe i frazy wypowiadamy, szukając informacji?
W zawrotnym tempie rozwija się także rynek podcastów. Na samym Spotify można dziś znaleźć ponad 3 miliony audycji! Nic dziwnego, że potrzeba optymalizacji, które pomogą plikom audio zajmować coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Metawersum
Metawersum to wirtualna rzeczywistość dzielona z wieloma użytkownikami. Postaci poruszają się po cyfrowym świecie jako awatary. Metawersum to miejsce, gdzie można rozwijać swoje sieci kontaktów, wymieniać się treściami, pracować, ale także… sprzedawać online.
Tak, tak, przewiduje się, że klienci chętnie będą odwiedzać sklepy w metawersach. Takie zakupy wzbudzają coraz większe zainteresowanie. 30% ankietowanych uważa, że firmy powinny rozważyć otwarcie wirtualnych sklepów, a 34% jest zdania, że metawersum jest technologią przyszłości, a nie tylko chwilową modą.
Jakie są powody odwiedzania metawersów? Użytkownicy wybierają się do cyfrowej rzeczywistości, żeby:
- pograć w gry,
- spotkać się z przyjaciółmi poznanymi online lub w realnym świecie,
- popracować w wirtualnej pracy lub zarobić wirtualną walutę,
- wziąć udział w wirtualnych konferencjach i wydarzeniach.
Budowanie społeczności online
Stworzenie społeczności wokół marki daje firmom przewagę w komunikacji z konsumentami. Jeszcze cenniejsze jest zrozumienie, za co członkowie szanują takie grupy. Według nich główne zalety bycia częścią społeczności online to:
- uczenie się nowych rzeczy,
- dostęp do nowych pomysłów i czerpanie inspiracji,
- kontakt z innymi użytkownikami o podobnych zainteresowaniach,
- rozrywka,
- poczucie przynależności,
- ucieczka od rzeczywistości.
A czy Twoje treści dostarczają odbiorcom właśnie takich doznań?
Dołącz do newslettera
Przeanalizowaliśmy wspólnie główne trendy konsumenckie według raportu HubSpota. Które trendy są dla Ciebie najbardziej interesujące? Jak wykorzystasz je w swoim biznesie? Daj mi znać w komentarzu.
A jeśli nie chcesz przegapić kolejnych ważnych newsów z branży, dołącz do subskrybentów mojego newslettera!
Przypisy
* W badaniu przeprowadzonym przez HubSpot wzięło udział ponad 1000 respondentów z różnych grup wiekowych zamieszkałych w USA.